Ασυνείδητη μάθηση #tacitknowledge
Αύγουστος 27, 2023

Τι είναι η ασυνείδητη μάθηση (implicit learning) και πως την χρησιμοποιούμε στην εκμάθηση ξένων γλωσσών 

Η εκμάθηση μιας στο SPEAK είναι διασκεδαστική και αποτελεσματική, αλλά μπορεί να διαφέρει από άλλα μαθήματα που έχετε παρακολουθήσει! Ένας από τους τρόπους με τους οποίους διδασκουμε στους μαθητες μας μια καινουργια γλωσσα αυτό είναι αξιοποιώντας την ασυνείδητη (έμμεση-άρρητη) μάθηση —μια διαδικασία που βοηθά τους μαθητές να εφαρμόσουν νέες πληροφορίες στην πράξη, από την αρχή.


Ασυνείδητη μάθηση #tacitknowledge

Τι είναι η ασυνείδητη μάθηση;

Η ασυνείδητη-άρρητη μάθηση περιγράφει τη μάθηση που συμβαίνει μέσω της εμπειρίας, της αλληλεπίδρασης και της πρακτικής. Αντί να εστιάζει στην απομνημόνευση και στους ίδιους τους κανόνες, η ασυνείδητη μάθηση είναι το αποτέλεσμα της χρήσης των κανόνων για την επίλυση προβλημάτων, τη μάθηση από τα λάθη και την ανάπτυξη ενστίκτων για τα νέα πρότυπα ή πληροφορίες .

Η ασυνείδητη μάθηση συμβαίνει συχνά χωρίς καν να το καταλαβαινουμε.

Η άρρητη μάθηση μπορεί να αντιπαραβληθεί με τη ρητή μάθηση : μάθηση που συμβαίνει μέσω άμεσης διδασκαλίας που λέει στο μαθητή τους κανόνες, πώς λειτουργεί κάτι ή ποιο είναι το πρότυπο.

Η διαφορά μεταξύ ασυνείδητης και συνειδητής μάθησης δεν είναι ότι η μια μεθοδος είναι καλύτερη και η άλλη χειρότερη. Ποιο είδος μάθησης είναι καταλληλοτερη για τον καθένα εξαρτάται από το τι θέλετε να κάνετε με τις πληροφορίες που συλλέγετε! Και μερικές φορές, ένα είδος μάθησης ταιριάζει καλύτερα σε συγκεκριμένα είδη πληροφοριών.

Είναι επίσης σημαντικό να αναγνωρίσετε ότι το να γνωρίζετε κάτι δεν είναι το ίδιο με το να μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε στην πράξη, σε περιπτώσεις που το χρειάζεστε. Οι ενήλικες σπουδαστές συχνά θέλουν να γνωρίζουν τους κανόνες πίσω από αυτό που μαθαίνουν—μας κάνει να νιώθουμε ότι έχουμε τον έλεγχο!—αλλά το να κάνουν πράξη τη νέα δεξιότητα, βασιζόμενοι πολύ στις σαφείς πληροφορίες που μπορεί να τους εμποδίσει από το να την χρησιμοποιήσουν σωστά.

 

Παραδείγματα συνειδητής και ασυνείδητης μάθησης

Πρωτεύουσες

Εάν θέλετε να μάθετε την πρωτεύουσα κάθε χώρας στον κόσμο, μπορείτε να τις απομνημονεύσετε ρητά — δημιουργώντας flashcards, μελετώντας έναν χάρτη ή φτιάχνοντας ένα τραγούδι για να τις θυμάστε.

Αλλά μερικές από τις πρωτεύουσες που μπορεί να γνωρίζετε ήδη άρρητα(ασυνείδητα), επειδή τις έχετε μάθει μέσω της εμπειρίας σας—ίσως διαβάσατε κάποτε ένα βιβλίο που διαδραματίζεται στο Παρίσι (πρωτεύουσα της Γαλλίας), ίσως ταξιδεψατε στη Νότια Αμερική πριν από χρόνια και γνωρίζετε τη Λίμα (πρωτεύουσα του Περού) και το Σαντιάγο (πρωτεύουσα της Χιλής), ή είχε έναν φίλο που μετακόμισε στη Μανίλα (πρωτεύουσα των Φιλιππίνων).

Οι καλύτερες επιτυχίες του 2003

Θα μπορούσατε να ψάξετε στο google "τα κορυφαία 50 τραγούδια του 2003" και στη συνέχεια να τα μάθετε ρητά απομνημονεύοντάς τα, μελετώντας τις τάσεις της ποπ μουσικής στις αρχές της δεκαετίας του 2000 ή μαθαίνοντας ένα την ημέρα για 50 ημέρες.

Ωστόσο, υπάρχουν πολλοί που έμαθαν σιωπηρά τις επιτυχίες του 2003 , ακούγοντας το "Seven Nation Army" στο ραδιόφωνο 100 φορές την μέρα το '03, ή κλέβοντας τον δίσκο της μεγαλύτερης αδερφής τους του Dangerously in Love και θυμούνται ακριβώς πού ήταν όταν άκουσαν το "In da Club" για πρώτη φορά.

Μυστικά ταλέντα

Αν θέλατε να εντυπωσιάσετε τους συνομηλίκους σας με ένα ταχυδακτυλουργικό τρικ, θα μπορούσατε να διαβάσετε οδηγίες βήμα-βήμα και να προσπαθήσετε να μάθετε ρητά… αλλά για να κάνετε τα τρικ θα ήταν ίσως καλύτερο να ξεκινήσετε μαθαίνοντας άρρητα το συντομότερο δυνατό!

Εάν θέλετε να χρησιμοποιήσετε τη νέα σας ταχυδακτυλουργική δεξιότητα, το να γνωρίζετε πως γίνεται το τρικ δεν θα σας είναι τόσο χρήσιμο όσο το να μπορείτε να το εκτελέσετε.

Ασυνείδητη μάθηση στο SPEAK

Τα μαθήματα στο SPEAK  αξιοποιούν την έμμεση μάθηση επειδή θέλουμε οι μαθητές μας να μπορούν να χρησιμοποιούν τις πληροφορίες που μαθαίνουν. Εξάλλου, αν μαθαίνεις μια γλώσσα, πιθανότατα θέλεις να τη μιλήσεις ή να απολαύσεις μουσική και ταινίες σε αυτή.

Γι' αυτό στα μαθήματά μας, οι μαθητές αλληλεπιδρούν από την αρχή  με πληροφορίες στη γλώσσα που μαθαίνουν, στο πρώτο κιόλας μάθημα. Αυτή η πρακτική εμπειρία αναγνώρισης των πληροφοριών, κάνει τους μαθητές να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή, να αναζητούν μοτίβα, να δοκιμάζουν υποθέσεις και να αρχίζουν να χρησιμοποιούν τη γλώσσα. Δημιουργούμε επίσης ασκήσεις που τραβούν την προσοχή των μαθητών για να τους βοηθήσουν να τις θυμούνται . Αυτή η προσέγγιση σημαίνει επίσης ότι οι μαθητές κάνουν λάθη… και αυτό είναι πολύ βοηθητικό στη διαδικασία της μάθησης! Τα λάθη αποτελούν μέρος της μαθησιακής διαδικασίας: Ο εγκέφαλός σας δοκιμάζει τους πιθανούς κανόνες και κάνοντας ένα λάθος αυξάνει την προσοχή σας, ώστε να μπορείτε να βελτιώσετε την απάντηση σας για την επόμενη φορά.

Χρησιμοποιούμε όμως, και μεθόδους με ρητές οδηγίες. Η άρρητη και η ρητή μάθηση μπορούν να συνεργαστούν αποτελεσματικά για πολλά θέματα, ειδικά εάν είναι δύσκολο να εκτεθείτε ή να αλληλεπιδράσετε με καποιες "σπάνιες" γλωσσες. Η ξεκάθαρη εκμάθηση ενός κανόνα ή μοτίβου μπορεί να σας βοηθήσει να εξελίξετε τη μάθησή σας, κατευθύνοντάς σας στη σωστή υπόθεση—αλλά να θυμάστε ότι το *γνωρίζοντας* τις πληροφορίες δεν θα αντικαταστήσει το να μάθετε να τις *χρησιμοποιείτε*. 

Μάθετε τον τρόπο που ο εγκέφαλός σας μαθαίνει καλύτερα

Για την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων που μπορείτε πραγματικά να χρησιμοποιήσετε, η έμμεση μάθηση δεν μπορεί να νικηθεί. Γι' αυτό στο SPEAK δίνουμε προτεραιότητα στην αλληλεπίδραση με νέες πληροφορίες από την αρχή. Θέλουμε να μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τη νέα γλωσσα που μαθαίνεται, από το πρώτο κιόλας μάθημα!

Ζητήστε πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα που σας ενδιαφέρερει